Návod jak rendrovat z Vegasu přes Frameserver do MeGUI

Odpovědět
Saxel
Příspěvky: 45
Registrován: 09.03.2018, 11:05
Kontaktovat uživatele:

Připravil jsem pro případné zájemce video-návod, jak z Vegasu Pro rendrovat přes FrameServer do externího enkodéru s pomocí MeGUI. V návodu jsem úmyslně vynechal instalaci Debugmode FrameServeru, protože je odlišná pro různé verze Vegasu, zejména pro ty nejnovější verze, a postup se dá vygooglit. Uvádím tedy alespoň odkazy pro jeho stažení:
DebugMode FrameServer verze 2.15 pro Vegas Pro 13+: http://www.debugmode.com/frameserver/
Starší verze FrameServeru: https://www.videohelp.com/software/Debugmode-FrameServer/old-versions

Frameserver se po instalaci ve Vegasu tváří jako další kodek - v nabídce "Render as" přibude typ "DebugMode FrameServer (*.avi)". Funguje však jinak než ostatní enkodéry - vytvoří na disku relativně malý soubor s příponou .avi a přes tento soubor potom poskytuje nekomprimované snímky z videa ve Vegasu pro další zpracování v externí aplikaci (enkodéru). Bez FrameServeru by se v podstatě dalo z Vegasu vyrendrovat nekomprimované (bezztrátové) video a to následně zkomprimovat externím enkodérem a výsledek by byl totožný. Výhoda použití FrameServeru spočívá v tom, že se nemusí vytvářet obrovský soubor nekomprimovaného videa a externí enkodér dostává ke zpracování od FrameServeru snímky o které si řekne. Pro audio však FrameServer nepoužívám, protože už několik posledních verzí chybně posílá ven audio, které má vzorkovací frekvenci 44,1 kHz a to i v případě, že zdrojové audio i projekt mají vzorkovací frekvenci 48 kHz. Audio tedy rendruji samostatně do souboru *.wav (nekomprimovaného PCM s parametry podle projektu) a výsledný wav potom enkóduji podobně jako video v MeGUI. Ostatně FrameServer dělá s audiem také jen to, že ho celé naráz nahrne do svého souboru .avi jako nekomprimované PCM.

Pro enkodování je použit bezplatný nástroj MeGUI, který obsahuje spoustu video i audio kodeků, z nichž používám pro video kodek x264 a pro audio zejména Nero AAC a FFmpeg AC-3.
MeGUI je ke stažení na stránkách projektu: https://sourceforge.net/projects/megui/

Vedle enkodérů obsahuje také další nástroje, jako třeba Muxer pro zapouzdření videa, audia, titulků a kapitol do zvolených kontejnerů (mp4, mkv, avi, atd.).
MeGUI není potřeba instalovat, stačí pouze stažený ZIP archiv rozbalit do vhodné složky. MeGUI pro načtení vstupního videa (v tomto případě od FrameServeru) potřebuje Avisynth, což je unikátní bezplatný software pro úpravu videa a audia. Avisynth však není potřeba samostatně stahovat a instalovat, protože je zaintegrován do balíku MeGUI a ten si ho sám spouští podle potřeby.

Nero AAC codec je ke stažení na adrese: https://www.videohelp.com/software/Nero-AAC-Codec

A tady je můj video návod:

[video]https://youtu.be/wjqLt0a7ik8[/video]
Romolus
Příspěvky: 1755
Registrován: 26.05.2010, 10:08
Kontaktovat uživatele:

Děkuji mnohokrát za podrobný návod. Je to sice náročnější než jsem doufal, ale ve vhodný čas určitě vyzkouším. Věřím, že časem se získanými zkušenostmi stane postup rutinou a vše se ulehčí a zautomatizuje. :-)
Saxel
Příspěvky: 45
Registrován: 09.03.2018, 11:05
Kontaktovat uživatele:

Náročnější se to může zdát na první pohled, protože je nutné pár věcí stáhnout a nakonfigurovat. Následné používání je pak už velmi jednoduché a věřte že výsledky stojí za to.
Romolus
Příspěvky: 1755
Registrován: 26.05.2010, 10:08
Kontaktovat uživatele:

Věřím tomu. :-) Jde jen o to, že za léta, co renderuji přímo ve Vegas, mám již plno šablon nastavení, se kterými jsem si jistý kvalitními výsledky. Toto je pro mne zatím cesta neznámou krajinou. Velikost bitrate a velikost výsledného projektu v závislosti na kvalitní výstup obrazu videa, je vždy tím nejdůležitějším pro pozdější archivaci již vytvořeného.

Například: Video natočím 4K XAVC S 60Mbit, pak ve Vegas 12 vyrenderuji kvůli kvalitě do XAVC S 128Mbit (60Mbit nastavit ani v nejnovějším Vegas 16 nejde). Z toho vyleze soubor logicky 2x větší. S tím se kvůli velikosti nesmířím a v DVDFab 10 vysoká kvalita, 2 průchody, zmenším na 4K 25Mbps, kdy mám jistotu, že obraz je okem shodný, ale mnohonásobně menší, než původně z Vegas.

Domníváte se, že to samé ohledně kvality vyleze i při použití Vašeho návodu, samozřejmě při příslušné změně nastavení?
Saxel
Příspěvky: 45
Registrován: 09.03.2018, 11:05
Kontaktovat uživatele:

Neznám DVDFab, jaký používá H.264/AVC enkodér. V MeGUI se používá X264, což je obecně jeden z nejkvalitnějších, navíc lze použít mód "Constant Quality", neboli CRF, kdy hodnotu bitrate upraví sám podle komprimační náročnosti scény a požadované úrovně kvality, to vše na jeden průchod! To chce skutečně vyzkoušet a porovnat.
Romolus
Příspěvky: 1755
Registrován: 26.05.2010, 10:08
Kontaktovat uživatele:

Mediainfo výpis z videa překonvertovaného v DVDFab 10, pro příklad.

[attachment 1245 Vstiek.PNG]
Přílohy
Výstřižek.PNG
Výstřižek.PNG (131.46 KiB) Zobrazeno 2765 x
Saxel
Příspěvky: 45
Registrován: 09.03.2018, 11:05
Kontaktovat uživatele:

No, 25 Mb/s mi přijde už skoro málo na 4K video, obzvlášť z drona, kde se pořád všechno hýbe. Můj DJI Mavic Pro komprimuje 4K video při konstantní bitrate 60 Mb/s a v některých záběrech by se hodila ještě vyšší bitrate. Enkodér je nastaven na krátké GOPy o délce 8 snímků, což trochu omezuje úroveň komprese, ale výrazně to přispívá pohodlnější práci ve střižně. Pro mého drona mám připravenou šablonu, se kterou enkodér X264 vytváří video s variabilní bitrate s průměrem přibližně 60 Mb/s se stejně krátkými GOPy - to pak používám k archivaci nebo k dalšímu zpracování. Pokud je video určeno jen pro přehrávání, není nutné lpět na zachování všech detailů a je možné jít s bitrate výrazně níže. Zároveň je možné nastavit dlouhé GOPy. Já pro přehrávání snižuju i rozlišení na 1080p.
Romolus
Příspěvky: 1755
Registrován: 26.05.2010, 10:08
Kontaktovat uživatele:

Mě také ten nízký bitrate ze začátku překvapil. Výsledky jsou ale opravdu (pro mne na 4K TV Sony 139cm uhl.) ke koukání nerozeznatelné od originálu. I kamerou Sony AX100, stejně tak dronem snímám též 60Mbps. To, co leze ve výsledku z DVDFab je pro mne více jak dostačující. Archivuji pak originály i videa přepočtená.
Romolus
Příspěvky: 1755
Registrován: 26.05.2010, 10:08
Kontaktovat uživatele:

Poznatky ohledně použití Frameserver doplňku pro Sony a Magix Vegas Pro.
Používám jej pro renderování videa do formátu HEVC H265 MP4. Ušetřím tak hodně prostoru na discích, kde výsledná videa uchovávám. Frameserver je jen polovina toho, co k tomu potřebuji. Ten vlastně jen zprostředkovává data pro druhý nástroj MeGUI, ke komprimaci videa.
Nepůjdu tu nijak do hloubky, protože sem jen uživatelem, který je rád, že vše funguje podle jeho představ. Tím, kdo mne na tento nápad přivedl je člověk zde na fóru s nickem Saxel.
Pracuji doposud převážně se Sony Vegas Pro 12 ve Windows 7. Tam již delší dobu používám x86 (32bit) oba tyto nástroje. Čas pokročil a já našel časem MeGUI x64 bitovou verzi. Ta ovšem odmítá s mou Frameserver (dále jen FS) verzí 2.14 určenou právě pro nižší verze Sony Vegas Pro. MeGUI verze 2913. Obě verze mají shodné číselné označení. Liší se jen tím, pro kterou verzi OS jsou primárně určeny. MeGUI x64 spolupracuje až s FS 3.1x64. Ten je funkční dle mého zkoumání a osobních zkoušek od verze Vegas Pro 13, stejně jako 32bitová verze FS 2.15.
Mám odzkoušeno, že ve Windows 10 Pro funguje MeGUI 2913 32 bit i x64 a s FS 3.1 a to od Vegas Pro 13 až po současnou verzi Magix Vegas Pro 18. Já zkusil funkčně propojení buď SVP 13 nebo MVP18. nainstalováno vždy jen do jediného z nich. Ovšem, když jsem se pokusil při instalaci zavést FS 3.1 x64 do obou Vegasů současně, nefungoval ani jeden z nich. Ve v. 13 se ani neukázal a ve v 18. po pokusu jej použít, program FS nefungovala. Musíme se tedy rozhodnout, když máme nainstalovány souběžně obě verze Vegas Pro x64, kterou z nich chceme používat zároveň s FS 3.1 a MeGUI k renderování videa do HEVC, které má takto nižší bit rate při stejné kvalitě obrazu, na velké i 4K TV.
Odpovědět
  • Informace
  • Kdo je online

    Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů