Sony Vegas Pro od verze 12, později i Magix Vegas Pro umožňuje snadno vyrenderovat tzv. proxy soubor, se kterým Vegas pracuje v případě, že PC je slabšího výkonu a obraz se v náhledovém okně trhá. Bohužel Vegas ani s proxy soubory nijak neexceluje a dovoluje jeho vytvoření jen jediným způsobem, bez možného nastavení parametrů tohoto náhradního videa.
Zkoumal jsem možnost náhradního řešení a našel minimálně jedno náhradní vhodné. Může se jich možná použít více i s jiným nastavením renderování, ale já vyzkoušel a osvědčilo se mně toto: FHD 1920 x 1080, 29,970fps, 16Mbps. Původní video bylo trochu specifické FHD 1920 x 1080 60p (59,940 jak je obvyklé), 36,7Mbps z malé čínské kamery Firefly Q6.
[attachment 1218 proxynhradn.png]
Originál video má mělo délku 4 minuty 37 vteřin a velikost 1 263 162kB. Vyrenderované náhradní proxy video 469 818kB.
Vyrenderováno bylo klasickým způsobem, protože náhradní proxy soubor nejde takto vyrobit postupem pro Vegas obvyklým. Proxy soubor se ve Vegas vyrenderuje vždy stejně XDCAM EX 35 - 1280 x 720, 23,940p 24,5Mbps MP4, a v tomto případě má skoro dvojnásobnou velikost 2 077 642kB oproti originálu.
(Zde by se měli vývojáři v Magix chytit za nos a vytvořit vhodnější podmínky pro tvorbu proxy souborů než je tomu doposud.)
Automaticky vytvořený proxy soubor se uloží na stejné místo, jako je originální klip videa a přidá příponu .sfvp0 (na konci nula). Když se smaže, je ze souboru MP4 video, které lze snadno přehrát nebo identifikovat jeho parametry v MediaInfo.
Můj náhradní proxy soubor jsem vytvořil jako AVC. S příponou .avc.sfvp0 jej Vegas jako proxy neuvidí. avc musíme nahradit příponou MP4.sfvp0. A jde nahradit pouze tak, že ve Windows - Nástroje - Možnosti složky - zrušíme zaškrtnutí: Skrýt příponu souboru známých typů.
[attachment 1219 Proxynhradn-skrtpponu.png]
Vegas teprve potom bere toto náhradní proxy jako sebou vyrobené a pracuje s ním.
POZOR! Je ale třeba v náhledovém okně nastavit Preview mód. Při nastavená na Best či Good, se zobrazuje obraz nabíraný z originál video souboru. V Preview pak nabírá proxy soubor a náhled je plynulejší nebo i zcela plynulý.
Věřím, že je možné ještě snížit bit rate z mnou použitého 16Mbps, třeba na 12Mbps a nároky na čtení takového proxy video souboru se ještě sníží.
Věřím, že to půjde udělat stejně náhradní proxy i z ještě náročnějších 4K souborů a i starší PC stroje dostanou šanci ke zpracování takových projektů.
Je třeba samozřejmě obětovat čas navíc a postupně vyrenderovat náhradní proxy, pro každý klip, který je náročný na plynulé přehrávání. Ke zrychlení práce se dá použít Batch Render, tedy tzv. dávkové zpracování jednotlivých klipů v časové ose zamýšleného projektu. Ve Vegas ho najdete v Tools - scripting - Batch Render.
Proxy soubory pro Vegas - NÁHRADNÍ, aby se v náhledu neškubal obraz
-
- Příspěvky: 1755
- Registrován: 26.05.2010, 10:08
- Kontaktovat uživatele:
- Přílohy
-
- Proxy náhradní - skrýt příponu.png (43.13 KiB) Zobrazeno 1187 x
-
- proxy náhradní.png (45.93 KiB) Zobrazeno 1187 x
Poznámky:
1. Změna přípony vyrenderovaného klipu na MP4.sfvp0 je vtipný nápad. Jen bych poznamenal, že zde by stačilo renderovat na daleko menší rozlišení než je FullHD.
2. Získávat touto cestou soubory proxy, jejichž jediným účelem je tzv. neškubající se obraz v náhledovém okně je poněkud krkolomný a jistě bude i časově náročný.
3. Náhledové okno neslouží výhradně k orientaci mezi klipy na časové ose, ale (mimo jiné) umožní posuzovat vliv vložených efektů FX. Tady je kámen úrazu - nastavením kvality zobrazení na Draft získáme degradovaný náhled, kde je posuzování úprav stíženo až nemožné.
Proto se zdá, že je jednodušší strpět nějakou "neplynulost" videa v náhledovém okně, ale mít možnost posuzovat zásahy do videa v plné kvalitě. Pro detailní pohled je nakonec výhodnější vyrenderovat do RAM nebo na disk a přehrát kritický úsek časové osy.
1. Změna přípony vyrenderovaného klipu na MP4.sfvp0 je vtipný nápad. Jen bych poznamenal, že zde by stačilo renderovat na daleko menší rozlišení než je FullHD.
2. Získávat touto cestou soubory proxy, jejichž jediným účelem je tzv. neškubající se obraz v náhledovém okně je poněkud krkolomný a jistě bude i časově náročný.
3. Náhledové okno neslouží výhradně k orientaci mezi klipy na časové ose, ale (mimo jiné) umožní posuzovat vliv vložených efektů FX. Tady je kámen úrazu - nastavením kvality zobrazení na Draft získáme degradovaný náhled, kde je posuzování úprav stíženo až nemožné.
Proto se zdá, že je jednodušší strpět nějakou "neplynulost" videa v náhledovém okně, ale mít možnost posuzovat zásahy do videa v plné kvalitě. Pro detailní pohled je nakonec výhodnější vyrenderovat do RAM nebo na disk a přehrát kritický úsek časové osy.
-
- Příspěvky: 1755
- Registrován: 26.05.2010, 10:08
- Kontaktovat uživatele:
Jobro. Děkuji za Vaše podnětné postřehy. Ano, dá se renderovat do nižšího rozlišení. Později jsem zkusil i 10Mbps a obraz byl stále velmi dobrý ve srovnání s originálním klipem. Jak si kdo video vyrenderuje, je jen jeho věc, já dal jen návrh, jak je to možné udělat. Ostatně kamarád se starším PC, kvůli kterému jsem toto absolvoval, chtěl, aby se mu obraz necukal, ale zůstal v náhledu co možná nejkvalitnější. Ano, je to dosti zdlouhavý proces a nikdo není povinován se jím řídit. Hledal jsem jen odlišnou cestu, protože proxy samotného Vegas jsou samy o sobě na zátěž PC pořád dosti náročné. Ostatně je možno v nastavení projektu vypnout Resample metodu a obrazu i to může od škubání pomoci. Každé méně výkonné PC na tom bude asi jinak a východisko může hledat každý dle svého uvážení.
-
- Informace
-
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů