Stránka 1 z 1

Stativ Velbon Sherpa 538

Napsal: 01.06.2012, 10:00
od Mart
Sekce: 3
Max. výška: 159,5 cm
Min. výška: 59 cm
Transportní výška: 64,5 cm
Hmotnost: 2,14 kg
Nosnost: 4 kg
Hlava: FHD-51Q
Rychloupínací destička: QB-F51

[attachment 608 Sherpa538_1.jpg]

Stativ s olejovou hlavou za přijatelnou cenu. Jak je na tom s použitelností?
Nohy jsou jednoduché, hliníkové, zakončené gumovými patkami. Vyztužené jsou rozpěrami ke středové tyči. Středová tyč je výsuvná. Celkově je stativ hodně lehký, což je spíš na škodu. Součástí je jednoduché "skoropouzdro" s ramenním popruhem pro přenášení. Je to docela dobré, stativ se dá rychle rozdělat a pouzdro pak moc nezavazí.

[attachment 609 Sherpa538_3.jpg]

Hlava je fluidní, z hořčíkové slitiny, je docela dobrá, pohyb je plynulý (odpor se nedá regulovat). S dodanou lehkou trojnožkou se bohužel často stane že při rychlejším pohybu kamerou nahoru nebo dolů zvednete celý stativ. Hlava obsahuje bublinkovou vodováhu.
Rychloupínací destička je umístěna v sáňkách, umožňuje tedy posuvem kameru vyvážit a poté dotáhnout (šroub pro upevnění na kameru je v drážce, takže i upevnění ke kameře je možné seřídit dle potřeby). Problém by mohl být s dodanou ručkou, která se mi zdá příliš krátká. Ihned byla vyměněna za Sony ručku s LANC ovládáním (dodělána redukce).

[attachment 610 FHD-51Q_2.jpg]
[attachment 611 Sherpa538_2.jpg]
[attachment 612 Sherpa538_4.jpg]

Moje představa byla, že když má stativ nosnost 4kg, tak pro něj kamera o váze 2,5kg bude akorát. To je omyl. Hlava kameru po vyvážení snese, ta je v pohodě. Ale nohy jsou katastrofa. Je to docela dobře použitelné pro točení z malé výšky, kdy není vysunutá poslední část trojnožky. Při natáčení s plně vysunutou trojnožkou je stativ naprosto nepoužitelný.
Jakýkoliv kontakt se stativem se projeví v obraze nepříjemným třesením. Vysouvat ještě středovou tyč by rozhodně nebyl dobrý nápad.

Pro větší kamery je stativ nepoužitelný kvůli konstrukci trojnožky. Otázkou je jak si poradí s menší a lehčí kamerou, řekl bych ale že problém bude stejný. Při plném vysunutí nohou se v obraze projeví každý kontakt se stativem.